Sabtu, 20 Maret 2010

BICARA DIVERSITI DAN KOMPREHENSIF MENURUT KONSEP AD DIN

KHUTBAH JUMAAT 33 – 15 JUN 2007


Taqdim

Sidang jumaat yang dirahmati Allah

Khatib berpesan kepada diri sendiri dan berpesan kepada semua saudaraku muslimin, agar bertaqwa kepada Allah dan mempertingkatnya menerusi perancangan, tindakan dan penghayatan , bermula ketelusan niat, disusuli kesempurnaan ibadah, diikuti keazaman pengekalan bahakan peningkatan mutu sebarang bentuk persembahan kepada Allah. Mudah-mudahan Allah mempermudahkan urusan dan jalan bagi kita memperoleh keredhaanNYA di dunia dan di akhirat.

Sidang muslimin yang berbahagia

Wednesday report stated that, The Commission on Integration urged measures on migrants also suggests ways of handling potential problems to the government. Councils should identify places where mass immigration may unsettle the local community. These include cultural briefing packs - giving tips on acceptable behaviour - and specialist integration teams to support areas experiencing strain. The report also warns that "diversity can have a negative impact, but only in particular circumstances". The commission also recommends 4 points of which might transparent the objective of having diversity and comprehensive program in a multicultural community. There are to build specialist integration teams from government to support areas experiencing strain, cutting public body translation budgets to reinvest in English classes, Forcing big businesses which benefit from foreign workers to pay towards English lessons and "Contracts" between local areas and newly arriving immigrants setting out what is expected of them. Situasi ini sebenarnya mengingatkan kita betapa seawal menjejakkan kaki ke bumi madinah, inilah bentuk 4 hasrat dan perkara yang tersirat dan terkandung dalam piagam madinah dan strategi baginda Rasulullah, mencari persamaan antara kaum, membudayakan satu bahasa menerusi al Quran dan Sunnah, menyemarakkan integrasi ekonomi dan kerjasama antara ansar dan muhajirin yang melaksanakan migrasi dari makkah ke madinah, perkongsian kepakaran dan kelebihan dalam apa jua bidang, serta semuanya didasari dengan kontrak atau perjanjian persefahaman bagi menjamin perpaduan antara bangsa dan agama. Kesemuanya menunjukkan ruh diversiti dan komprehensif dalam mesej Islam kepada semua. Pembangunan negara madinah dilihat jelas malah dicemburui warga quraisy makkah dan mush Islam yang berada di madinah. Dalam suasana pembangunan masa kini pula, jika manusia dilihat hanya dari satu dimensi, iaitu dimensi lahiriah dengan tidak mengambil kira dimensi kerohanian dan kepentingannya dalam pembangunan. Kesannya, usaha memajukan manusia hanya berlaku pada peringkat pelaksanaan kaedah dan penggunaan. Pembangunan dan kemajuan ini sekali imbas memang dikagumi dan mempesonakan, meliputi segala apa yang ada di bumi, laut dan udara dan terus berkembang dan memuncak naik. Namun, jika dilihat dari segi pembangunan diri manusia itu sendiri, ia amat kritikal. Ini kerana tujuan, asas dan falsafah pembangunan yang dipegang itu, salah dan kabur. Pembangunan yang hanya memajukan manusia dari segi lahiriah, tidak sepatutnya berlaku dalam usaha menegakkan kembali sistem hidup Islam. Ini kerana, ia bukan saja memerlukan pengolahan semula kaedah pada peringkat pelaksanaan, malah lebih penting dari itu, ia mesti membabitkan pengolahan dan pengukuhan semula pada peringkat pemahaman tujuan, asas dan falsafah yang menyentuh konsep dan teori. Maknanya, sistem hidup Islam mesti ditegakkan di luar daripada kerangka sistem hidup yang bukan Islam, dengan objektif, asas, falsafah, definisi, konsep, teori dan pelaksanaannya yang tersendiri berdasarkan kepada Wahyu Ilahi. Jika langkah ini tidak dilakukan, usaha menegakkan sistem hidup Islam tidak akan bebas daripada perangkap yang memerangkap sistem yang lain. Komuniti dan badan serta institusi islam di negara barat seperti UK ini, perlu memainkan peranan ke arah menempatkan Islam itu bukan sebagai satu migrasi, tetapi dimastautinkan agar nilai murni dapat disalurkan.

Muslimin rahimakumullah

The Prophet Mohammed is the Messenger of Allah to mankind. He is the final messenger. He is the seal of all Messengers. Allah mentioned in Surah al A’raf verse 158 "Say : (O Muhamad) O mankind, verily, I am sent to you all as the Messenger of Allah." There is no message after Islam. There is no prophet after Mohammed. There is no scripture after the Quran. The message of Islam is also not restricted to a particular place, people, or class. It addresses all nations, races, people and classes. In Islam there is no nation or people who can claim that they are the "chosen people" and that all others should be subjected to them. No class can claim that the message of Islam is exclusively theirs, or that their understanding of this message, or its interpretation is the special exclusive privilege of their particular people or class. The message of Islam is for the individual as whole . It is not a message for his mind only, excluding the spirit. Nor is it a spiritual message which excludes the body, the thoughts or the feelings. In addition, this message of Islam accompanies man in all phases of life; from birth, or rather, before birth, till death and beyond. This is why we find Islamic rules and principles which deal with the developing foetus and pregnancy and also with funeral, burial, and inheritance. And because Islam deals with man as a whole, at all different stages of life, it also covers all man’s activities whether they are materialistic, spiritual, social, practical, religious, political economical, moral or whatever. agama Islam yang disebarkan oleh Rasulullah s.a.w adalah ugama yang mudah dan senang bagi manusia dan bukan agama yang menakutkan dan menyusahkan manusia. Sabda beliau:



(Hadith diriwayatkan oleh Tarmizi dari ‘Aisyah)

Ertinya: Sesungguhnya Allah mengutus aku sebagai penyampai (agama Islam), dan Allah tidak mengutus aku untuk menyusahkan (manusia).

Oleh kerana itu kita sebagai umat Islam yang harus mencontohi Rasulullah s.a.w perlu memudahkan untuk orang lain dan bukan menyusahkan manusia. Ini jelas dari sabda Rasulullah s.a.w:

(Hadith diriwayatkan oleh Tarmizi dari Abu Hurairah)

Ertinya: Sesungguhnya kamu (wahai orang-orang Islam) diutus untuk memudahkan (bagi manusia) dan bukan untuk menyusahkan (manusia).

Maasyiral Muslimin rahimakumullah,

Islam menganjurkan agar kita menghormati orang lain selagi mana mereka tidak memerangi kita atau menghalau kita dari tempat tinggal kita. Ini jelas dari firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Mumtahanah, ayat 8 dan 9:

Ertinya: Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil. Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

Salah satu keperibadian Rasulullah s.a.w yang tinggi adalah cara beliau menghormati orang lain, walaupun mereka menyakiti beliau. Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah berdiri apabila mayat seorang Yahudi dibawa lalu dihadapannya. Beliau memberitahu para sahabatnya bahawa beliau menghormati mayat tersebut kerana ia adalah seorang manusia. Dan dalam riwayat yang lain, ada seorang wanita yang selalu menyakiti Rasulullah s.a.w apabila beliau lalu dihadapan rumah wanita tersebut. Satu ketika Rasulullah s.a.w mendapati bahawa wanita tersebut tidak keluar seperti biasa menyakiti beliau apabila beliau lalu dihadapan rumahnya. Apabila Rasulullah s.a.w bertanyakan kepada orang lain, beliau diberitahu bahawa wanita tersebut sedang sakit. Rasulullah s.a.w lalu terus menziarahi wanita tersebut dan menolong beliau membersihkan rumahnya. Begitu terperanjat wanita tersebut atas keperibadian Rasulullah s.a.w yang amat tinggi tersebut sehingga dia memeluk agama Islam.
Sidang jumaat yang dikasihi
This comprehensive nature of Islam is clearly evident in matters of faith or creed, worship, morality, legislation, and dealings with others. For example, it is not acceptable for anyone to say "I am a Muslim, I believe in the Quran in all aspects related to worship, but I do not believe in morality and good Manners." Or to say " I take from the Quran Worship and Morality, but nothing to do with legislation and order." Or to reject the historical events narrated in the Quran. Or to reject the descriptions of the Day of Judgement , Paradise, and Hell. The comprehensive nature of worship means that worship is not simply an act of the hand, the tongue, or the heart, it is all of these things together. Indeed, worship encompasses life completely. The familiar rituals of prayer, fasting, Zakat, and Haj are not the exclusive acts of worship. Any act consistent with the Shariah and intended for the sake of Allah, the betterment of life and the happiness of people could be considered as an act of worship. Any useful act performed for the benefit of society or its members, especially the weak and destitute, is also considered as worship. The comprehensive nature of Islam is also evident in our standards of courtesy and good manners. Good manners are not restricted to the performance of rituals, and it means more than avoiding pork and alcohol. Manners in Islam encompass our spiritual lives and our emotional lives as well as our private and public lives. How one should deal with his partner, his children, parents, neighbours and other people are matters within the domain of Islamic manners and morality. Islamic legislation is not restricted to man's relationship with His Lord which is usually covered by rules related to Acts of Worship. Islamic legislation deals with the individual as a whole. It also deals with family matters such as marriage, divorce, inheritance, civil and commercial matters, such as buying, selling, rent, debts, loans and others, punishment and crimes, administration, the rights and duties of the rulers and the ruled and relations between states.This comprehensive nature of Islam should be matched by a comprehensive understanding of this important character of Islam and also by a comprehensive commitment to all its commandments and rules where no part of it is to be ignored or neglected.Our understanding of Islam should be comprehensive. Our commitment to Islam should also be comprehensive.
Sidang jumaat yang berbahagia

Di antara ciri-ciri komprehensif dan bukti diversiti muslim ideal yang dicemburui oleh musuh-musuh Islam yang menjadi sasaran dalam peperangan pemikiran ialah pertamanya, memahami agama dengan cara menyeluruh, seimbang dan mendalam. Kedua, memahami realiti kehidupan dengan lengkap. Semuanya diambil kira, samada realiti kaum Muslimin ataupun realiti semua bukan Islam. Ketiga, memahami sunnatullah yang berlaku di dalam kehidupan ini yang tidak pernah berubah dan berganti, khususnya sunnah Allah yang bersangkutan dengan kehidupan alam manusia. Keempat, memahami maqasid syariah (maksud-maksud syariah ) secara syumul dan tidak bersikap statik dan jumud yang terhad kepada makna-makna zahir sahaja. Kelima, memahami ‘keutamaan di dalam mengatur langkah perjuangan. Keenam, bersikap terbuka dan sedia bertolak ansur dalam urusan ‘khilafiah’ dengan aliran-aliran Islam yang lainnya. Bekerjasama dalam perkara-perkara yang disepakati dan saling memaafkan (bertolak ansur) dalam perkara-perkara yang masih diperselisihkan. Ketujuh, menggabungkan di antara aliran salafiah dan pembaharuan, atau dengan kata lain, menggabung di antara ciri-ciri keaslian dengan tuntutan kemodenan. Kelapan, mengadunkan di antara keaslian hukum syara’ dengan perubahan zaman. Kesembilan, yakin bahawa pembaharuan pemikiran, jiwa dan sikap adalah sebagai asas utama kepada pembaharuan peradaban. Kesepuluh, menampilkan Islam sebagai satu-satunya alternatif dalam pembangunan peradaban manusia yang bersepadu dan menyeluruh demi untuk menyelamatkan mereka dari kongkongan dunia materialisme. Sebelas, memperlonggar (al-Taysir) dalam perkara fatwa dan memberikan khabar gembira ( al-Tabshir) dalam urusan dakwah. Kedua belas, menampilkan nilai-nilai murni Islam dalam bidang sosial dan politik, seperti: kebebasan ( al-Hurriyyah), kemuliaan (al-Karamah), musyuarat ( al-Shura), keadilan sosial (al-Adalah al-Ijtimaiyyah) dan pemeliharaan hak-hak asasi manusia ( huqud al-Insan). Seterusnya membuka pintu untuk berdialog dengan pihak-pihak lain, iaitu dengan golongan bukan Islam, atau dengan kelompok Muslimin yang telah terjajah pemikiran dan mentalitinya disebabkan serangan dari budaya barat. The real purpose of Islam in declaring that Ibadah embraces the total life of man is to make faith play a practical and effective role in reforming human life, in developing in man an attitude of dignified patience and strength in the face of hardships and difficulties and in creating in him the urge to strive for supremacy of good and termination of evil. Islam is opposed to those defeatist and isolationist philosophies which are based on world-renunciation, on resignation from the resources of life, on withdrawal from the life of action and struggle, on sheer stagnation and decadence.

Barakallahu li walakum

Mohd Erfino Johari
erfino@masduke.net

Tidak ada komentar:

Posting Komentar